Opleidingstraject

In het kader van het decreet Centre de vacances, is ons opleidingstraject onderverdeeld in verschillende stadia met praktijk en theorie.

In detail

T1 (of Pi-Days) - 4 dagen

De jin-dagen richten zich tot de laatstejaars verkenners/gidsen, terwijl Fase 1 voor animatoren die al leid(st)er zijn. Op het verschil in doelpubliek na, is de inhoud van het programma hetzelfde. Het legt de nadruk op de waarden van de Scoutswet en de manier waarop ze een plaats krijgen in de activiteiten.

T2 - 3 dagen

Fase 2 benadrukt de scoutsmethode, de manier om scouting te beleven en die aan te passen aan elke leeftijdsgroep. Daarom beleef je die in takverband.

T3 - 4 dagen

Fase 3 legt de nadruk op onze educatieve ambitie (onze doelstellingen voor de scouts), het doel van onze activiteiten. Die wordt georganiseerd in takverband, maar om de pedagogische coherentie te versterken tussen wat we aan alle leeftijden aanbieden, vinden bepaalde momenten samen plaats (met de andere personen in Fase 3).

TU (EENHEIDSMOMENT)

Aangezien de beleving van scouting in de stad, op het platteland of tussen naburige eenheden kan verschillen, worden er twee opleidingsfasen op lokaal niveau aan het traject toegevoegd, om rekening te houden met de realiteit van beide. Die worden georganiseerd door het eenheidsteam.

Scout Leader Skills

Hoe kan je het attest van animator in een vakantiecentrum behalen?

POm je attest als animator in een vakantiecentrum te bekomen moet je een volledig opleidingstraject afleggen van minstens 3 jaar vanaf je Pi-days of T1.

Uitzonderingen

Als je de termijn van 3 jaar overschreden hebt:

• in enkele uitzonderlijke gevallen kan je een derogatie krijgen om die termijn te verlengen: neem contact op met het nummer 21 voor meer informatie;
  • voltooi in ieder geval je opleidingstraject: je zal worden erkend als WOSM scoutsleid(st)er en je krijgt je boomstronkjes.
    i tu as dépassé le délai de 3 ans :

Als je aan een opleidingstraject bezig was in 2019-2020, ben je mogelijk benadeeld bij het volgen ervan, omdat bepaalde opleidingen niet zijn doorgegaan. Je krijgt daarom een bijkomend jaar om je opleidingstraject af te ronden.

Heb je geen attest behaald?

Onder bepaalde voorwaarden kan je een gelijkstelling of een equivalent van het animatorattest bekomen. In dat geval kan je je onmiddellijk inschrijven voor Fase 3 om de specificiteiten van de scoutsmethode te ontdekken.

Gelijkstelling of equivalent

Gepersonaliseerde opvolging

Je hebt de verschillende stappen van het opleidingstraject ontdekt, maar dat is niet alles. Bij Les Scouts bieden we je een gepersonaliseerde opvolging! Elke leid(st)er die zich begint te vormen krijgt van zijn/haar eenheidsleiding begeleiding bij zijn/haar taak.